Doorgaan naar hoofdcontent

mijn beter ik

ik las dit boek toen het net uit was. nu herlas ik het en wat was het anders. simon carmiggelt is niet meer bekend bij veel mensen. dat maakte dat het eerste deel van het boek voor mij een verhaal werd van het alom aanwezige overspel. het doodgebloede huwelijk van simon zou nu veel meer kans hebben gehad uiteen te vallen. het gebeurt nu toch zoveel. en dan al die ansichtkaarten en brieven, het zijn nu berichtjes op de telefoon en e-mails. maar na een derde van het boek gaat het weer meer leven, worden de overpeinzingen van renate rubinstein boeiender en ging ik mij weer interesseren voor het boek. het is erg verouderd, maar tegelijk is het een boek dat altijd actueel blijft. zoveel mensen blijven niet bij één levenspartner. de tegenstelling in het boek is natuurlijk dat renate zelf eerst pijnlijk ondervond hoe het is als je huwelijk kapot gaat door een ander. vervolgens is zijzelf die ander en probeert ze het huwelijk niet kapot te laten gaan. maar wie hou je dan voor de gek? alles vormt je, dus heb je een ander, dan wordt je vervormd voor je huwelijkspartner.
ze zeggen van pubers dat ze moeite hebben met keuzes maken omdat hun hersenen nog niet goed ingesteld zijn, maar ik vraag me af in hoeverre wij als volwassenen daar anders in zijn. wie houden we voor de gek. hoe vaak ook proberen wij geen keuzes te maken en alles maar te laten voortsudderen op de golven van het leven, ervan uitgaande dat de beslissing voor ons genomen gaat worden.

artikel uit 1998 in de groene amsterdammer over boeken zoals dit

recensie over dit boek in de geschiedenis geplaatst

over renate rubinstein


Reacties

Populaire posts van deze blog

mariken van nieumeghen

mariken blijkt gewoon een universeel meisje te zijn dat nog steeds rondloopt, een puber die misleid wordt door een meer ervaren persoon. ze wordt verleid om te genieten van het leven, zich geen zorgen te maken over misdaad of ondeugd. ik stel me zo een meisje voor in deze tijd, die lekker los leeft, drugs en drank gebruikt, anderen overhaalt om daarin mee te gaan, maar uiteindelijk inziet dat zo een leven lang te leven, geen bevrediging geeft. de wroeging komt en daarmee de verlossing. dagelijks gebeurt dit verhaal opnieuw. vrouwen en natuurlijk ook mannen vinden verlossing uit een losbandig leven (denk maar aan eus van özkan akyol) door zich te bekeren tot een geloof, door vrijwilligerswerk te gaan doen, door nuttig werk te gaan doen, door te gaan scheppen en creëren en de wereld te verrijken met mooie kunstwerken of boeken, door te zorgen dat anderen niet in dezelfde valkuil trappen. wat er nodig is om in die valkuil te trappen? soms niets, soms een tegenslag zoals bij mariken, soms

blikschade

verrassende titel voor een boek over een jongen, raaf, die blind wordt. ineens zijn alle woorden die op het zicht duiden, dus ook blik, pijnlijk. totdat hij op het eiland texel waar hij woont, een groep leerlingen van een blindenschool ontmoet. verbaasd hoort hij hoe ze grappen maken over hun handicap en hij ziet hoe ze gewone jongens zijn. dit opent de ogen van raaf figuurlijk terwijl ze steeds slechter worden, want hij zwelgt in boosheid, zelfmedelijden en ontkenning. dijkzeul maakt op een mooie wijze de ontwikkeling duidelijk die zich in raafs hoofd afspeelt, een ontwikkeling naar acceptatie van zijn handicap en naar het zien van alle mogelijkheden die nog open zijn voor hem. dat is een belangrijke levenswijsheid die dijkzeul daar beschrijft. allemaal moeten we bij tegenslagen ons best doen om mogelijkheden te zien in plaats van de beperkingen. leesplein over lieneke dijkzeul een recensie van bas maliepaard recensie op leesjerijk

zeven sloten van kees van kooten

kees van kooten, de man van de taalvondsten. deze titel ook weer. zeven sloten, zes uitstapjes. het eerste deel rijmt op zijn naam, doet denken aan de uitdrukking 'in zeven sloten tegelijk lopen' en de hele titel lijkt op twaalf ambachten, dertien ongelukken. zo ook zijn sommige titels van de gedichten en verhalen juweeltjes: klaplaarzen, leeflezen, titeldeemoed. ik las wat minder goede kritieken op dit boek. het mogen dan geen wonderen zijn in de verhalen wereld, deze bundel deed mij zeker denken aan een moderne simon carmiggelt met zijn typeringen van de omgeving en het tragikomische, de weemoed en melancholie. en dat dan gecombineerd met wat lekker absurdisme dat we zo goed kennen van van kooten en de bie. een heerlijke bundel om eens te lezen en over te mijmeren. het laat je goed voelen dat we onszelf toch wel erg serieus nemen, net zo serieus als van kooten zichzelf voor deze bundel neemt, met zijn quasi-intellectuele foto op de kaft. heerlijk toch. naar het uittrek