Doorgaan naar hoofdcontent

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover.

grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert.
ok. dat is heel saai.

taalcanon over grammaticaonderwijs
mmm. interessant en bruikbaar.

goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten.

een ander goed idee: taalkundige ton hendrix en h. hulshof zeggen juist dat je taal moet oefenen door het ook over taal te hebben. dus niet een filmpje over bonbon maken nemen, maar een filmpje over taal. dan werken leerlingen met taal terwijl ze ook nog over taal nadenken. dubbel effectief. geen spreekbeurten over van alles en nog wat meer, maar spreekbeurten over taalkundige onderwerpen dus, gebarentaal, herkomst van woorden, dialecten. je zou het kunnen vergelijken met de lessen klassieke cultuur die je bij latijn en grieks krijgt.

en misschien wel mijn meest favoriete idee: neem een gedicht of fragment uit een boek en ga aan de slag met de grammatica aan de hand van de teksten. welke zelfstandige naamwoorden zijn er, zoek de lidwoorden, bijwoorden, zet het gedicht in een andere tijd. leuk!!!

Veel voorkomende argumenten voor het kunnen ontleden en woordbenoemen zijn:

  • leerlingen verwerven inzicht in de structuur van de Nederlandse taal 
  • het bevordert de taalvaardigheid, met name schrijven en spellen 
  • leerlingen ontwikkelen meer stijlbesef 
  • het bevordert het logisch en/of abstract denken 
  • het helpt bij het leren van een vreemde taal
  • het is belangrijk voor de culturele ontwikkeling.
kun je je leerlingen vertellen, maar daar raken ze vast niet opgewonden van.


Waarom is grammatica belangrijk?
De samenleving hecht veel belang aan grammaticaal correcte zinnen, vooral in opleidingen en werksituaties. Leerlingen moeten leren dat goed formuleren belangrijk is en ook wanneer foutloos formuleren een must is: in (sollicitatie)brieven, in toetsen, verslagen, werkstukken, op je eindexamen, op een PowerPoint presentatie, in alle teksten die gepubliceerd worden of op een andere manier naar buiten gaan.
tja. ook al zo ontzettend waar, maar wie boeit het. maar laat ze inderdaad maar eens foute voorbeelden zien van die producten en vraag ze dan nog eens of ze het niet goed willen leren.

leuke post op facebook, wel in een besloten groep van docenten nederlands, over het nut van het vak nederlands.

en natuurlijk is het filmpje van arnoud kuijpers onontbeerlijk bij dit onderwerp

Reacties

Populaire posts van deze blog

mariken van nieumeghen

mariken blijkt gewoon een universeel meisje te zijn dat nog steeds rondloopt, een puber die misleid wordt door een meer ervaren persoon. ze wordt verleid om te genieten van het leven, zich geen zorgen te maken over misdaad of ondeugd. ik stel me zo een meisje voor in deze tijd, die lekker los leeft, drugs en drank gebruikt, anderen overhaalt om daarin mee te gaan, maar uiteindelijk inziet dat zo een leven lang te leven, geen bevrediging geeft. de wroeging komt en daarmee de verlossing. dagelijks gebeurt dit verhaal opnieuw. vrouwen en natuurlijk ook mannen vinden verlossing uit een losbandig leven (denk maar aan eus van özkan akyol) door zich te bekeren tot een geloof, door vrijwilligerswerk te gaan doen, door nuttig werk te gaan doen, door te gaan scheppen en creëren en de wereld te verrijken met mooie kunstwerken of boeken, door te zorgen dat anderen niet in dezelfde valkuil trappen. wat er nodig is om in die valkuil te trappen? soms niets, soms een tegenslag zoals bij mariken, soms

blikschade

verrassende titel voor een boek over een jongen, raaf, die blind wordt. ineens zijn alle woorden die op het zicht duiden, dus ook blik, pijnlijk. totdat hij op het eiland texel waar hij woont, een groep leerlingen van een blindenschool ontmoet. verbaasd hoort hij hoe ze grappen maken over hun handicap en hij ziet hoe ze gewone jongens zijn. dit opent de ogen van raaf figuurlijk terwijl ze steeds slechter worden, want hij zwelgt in boosheid, zelfmedelijden en ontkenning. dijkzeul maakt op een mooie wijze de ontwikkeling duidelijk die zich in raafs hoofd afspeelt, een ontwikkeling naar acceptatie van zijn handicap en naar het zien van alle mogelijkheden die nog open zijn voor hem. dat is een belangrijke levenswijsheid die dijkzeul daar beschrijft. allemaal moeten we bij tegenslagen ons best doen om mogelijkheden te zien in plaats van de beperkingen. leesplein over lieneke dijkzeul een recensie van bas maliepaard recensie op leesjerijk

zeven sloten van kees van kooten

kees van kooten, de man van de taalvondsten. deze titel ook weer. zeven sloten, zes uitstapjes. het eerste deel rijmt op zijn naam, doet denken aan de uitdrukking 'in zeven sloten tegelijk lopen' en de hele titel lijkt op twaalf ambachten, dertien ongelukken. zo ook zijn sommige titels van de gedichten en verhalen juweeltjes: klaplaarzen, leeflezen, titeldeemoed. ik las wat minder goede kritieken op dit boek. het mogen dan geen wonderen zijn in de verhalen wereld, deze bundel deed mij zeker denken aan een moderne simon carmiggelt met zijn typeringen van de omgeving en het tragikomische, de weemoed en melancholie. en dat dan gecombineerd met wat lekker absurdisme dat we zo goed kennen van van kooten en de bie. een heerlijke bundel om eens te lezen en over te mijmeren. het laat je goed voelen dat we onszelf toch wel erg serieus nemen, net zo serieus als van kooten zichzelf voor deze bundel neemt, met zijn quasi-intellectuele foto op de kaft. heerlijk toch. naar het uittrek