Doorgaan naar hoofdcontent

de greppel van herman koch

de greppel is de plek waar je kunt nadenken in het land van herkomst van de vrouw van de burgemeester van amsterdam, vlakbij haar geboortehuis. de greppel is ook de plek waar haar grootouders ooit gevonden werden na een afrekening. het wordt gesuggereerd en niet expliciet gemaakt, zoals veel in het boek. het boek zit vol filosofische overwegingen, over het bestaan, over dood en leven, over ouder worden, over het huwelijk, over overspel, over liefde, over de natuur, over het milieu ... het boek maakt ook veel niet expliciet; denkt de burgemeester werkelijk dat de ziel van zijn moeder in de lijster huist, dat zijn vader zijn moeder heeft vermoord, dat de broer van zijn vrouw haar minnaar heeft aangevallen ... dit boek zoemt na in je hoofd en in je bestaan, vooral als je getrouwd bent. want het huwelijk speelt toch wel de hoofdrol in dit boek. het huwelijk van de ouders van de burgemeester en het huwelijk van de burgemeester zelf. stel je voor dat je na dertig jaar huwelijk eigenlijk nog van alles wilt ondernemen, maar je echtgenoot of echtgenote remt alles af. het boek gaat ook over de angst van de mens, angst voor ontdekkingen, angst voor nieuwe dingen en veranderingen, angst voor de waarheid ...

ik kan mij niet van de gedachte losmaken dat de burgemeester er goed aan doet om niet te communiceren, om zijn vrouw niet te confronteren met zijn verdenkingen, om zijn vader niet te confronteren. in de reviews op goodreads lees ik veel commentaar op het niet-communiceren van de burgemeester. maar expliciete communicatie kan ook veel, dat niet noodzakelijk kapot hoeft, kapot maken. vergis je niet, ik hou niet van leugentjes en zeg het liefst wat ik vind, maar juist daarom misschien zie ik in dit verhaal van koch de meerwaarde van het overdenken en zwijgen. bovendien, wat is de waarheid. we maken alles mee door de ogen en gedachten van de ik-verteller en zeg eens eerlijk, hoe vaak denken wij niet dingen die we nooit zullen uitspreken, slechts gedachten in ons dagelijks leven, flitsen van mogelijke scenarios die door ons hoofd schieten, vaak gelijk aan de absurditeiten in dromen. de verhalen in ons hoofd zijn lang niet de verhalen van het leven. dit verhaal doordringt je ervan dat veel gedachten niet gesproken hoeven te worden, dat elk mens wel eens rare gedachten heeft. opgeschreven zijn ze echt, gesproken helemaal. als gedachten zweven ze gewoon weg.

wat je vooral uit het verhaal kunt aflezen is de ingewikkeldheid van het leven en toch ook de continuïteit. leven en laten leven zou het motto kunnen zijn van dit boek. zo zouden veel oorlogen nooit geweest zijn.

ik moest ook aan de verschillende werelden in 'de wereld van sofie' van jostein gaardner denken. koch moet ook aan dit boek hebben gedacht toen hij dit verhaal opschreef en over het bestaan, de dood en het ontstaan van de wereld filosofeerde. en hij geeft geen antwoorden in dit boek. hij laat veel open eindjes aan ons over om in te vullen.

dit was de eerste koch die ik las. een heerlijk filosofisch boek, dat aanhaakt bij een scala van actuele onderwerpen, euthanasie, wapenbeleid, milieubeleid, vooroordelen.

kijkend naar de reviews dan krijg ik de indruk dat dit boek toch achterblijft bij zijn vorige boeken. genoeg leesvoer voor de toekomst dus voor mij, zodat ik voor mijzelf kan uitmaken of dit boek maar een afspiegeling van de vorige is.

samenvatting op scholieren.com

een recensie op nrc.nl

een recensie op volkkrant.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

mariken van nieumeghen

mariken blijkt gewoon een universeel meisje te zijn dat nog steeds rondloopt, een puber die misleid wordt door een meer ervaren persoon. ze wordt verleid om te genieten van het leven, zich geen zorgen te maken over misdaad of ondeugd. ik stel me zo een meisje voor in deze tijd, die lekker los leeft, drugs en drank gebruikt, anderen overhaalt om daarin mee te gaan, maar uiteindelijk inziet dat zo een leven lang te leven, geen bevrediging geeft. de wroeging komt en daarmee de verlossing. dagelijks gebeurt dit verhaal opnieuw. vrouwen en natuurlijk ook mannen vinden verlossing uit een losbandig leven (denk maar aan eus van özkan akyol) door zich te bekeren tot een geloof, door vrijwilligerswerk te gaan doen, door nuttig werk te gaan doen, door te gaan scheppen en creëren en de wereld te verrijken met mooie kunstwerken of boeken, door te zorgen dat anderen niet in dezelfde valkuil trappen. wat er nodig is om in die valkuil te trappen? soms niets, soms een tegenslag zoals bij mariken, soms

blikschade

verrassende titel voor een boek over een jongen, raaf, die blind wordt. ineens zijn alle woorden die op het zicht duiden, dus ook blik, pijnlijk. totdat hij op het eiland texel waar hij woont, een groep leerlingen van een blindenschool ontmoet. verbaasd hoort hij hoe ze grappen maken over hun handicap en hij ziet hoe ze gewone jongens zijn. dit opent de ogen van raaf figuurlijk terwijl ze steeds slechter worden, want hij zwelgt in boosheid, zelfmedelijden en ontkenning. dijkzeul maakt op een mooie wijze de ontwikkeling duidelijk die zich in raafs hoofd afspeelt, een ontwikkeling naar acceptatie van zijn handicap en naar het zien van alle mogelijkheden die nog open zijn voor hem. dat is een belangrijke levenswijsheid die dijkzeul daar beschrijft. allemaal moeten we bij tegenslagen ons best doen om mogelijkheden te zien in plaats van de beperkingen. leesplein over lieneke dijkzeul een recensie van bas maliepaard recensie op leesjerijk

zeven sloten van kees van kooten

kees van kooten, de man van de taalvondsten. deze titel ook weer. zeven sloten, zes uitstapjes. het eerste deel rijmt op zijn naam, doet denken aan de uitdrukking 'in zeven sloten tegelijk lopen' en de hele titel lijkt op twaalf ambachten, dertien ongelukken. zo ook zijn sommige titels van de gedichten en verhalen juweeltjes: klaplaarzen, leeflezen, titeldeemoed. ik las wat minder goede kritieken op dit boek. het mogen dan geen wonderen zijn in de verhalen wereld, deze bundel deed mij zeker denken aan een moderne simon carmiggelt met zijn typeringen van de omgeving en het tragikomische, de weemoed en melancholie. en dat dan gecombineerd met wat lekker absurdisme dat we zo goed kennen van van kooten en de bie. een heerlijke bundel om eens te lezen en over te mijmeren. het laat je goed voelen dat we onszelf toch wel erg serieus nemen, net zo serieus als van kooten zichzelf voor deze bundel neemt, met zijn quasi-intellectuele foto op de kaft. heerlijk toch. naar het uittrek