Doorgaan naar hoofdcontent

mijn beter ik

ik las dit boek toen het net uit was. nu herlas ik het en wat was het anders. simon carmiggelt is niet meer bekend bij veel mensen. dat maakte dat het eerste deel van het boek voor mij een verhaal werd van het alom aanwezige overspel. het doodgebloede huwelijk van simon zou nu veel meer kans hebben gehad uiteen te vallen. het gebeurt nu toch zoveel. en dan al die ansichtkaarten en brieven, het zijn nu berichtjes op de telefoon en e-mails. maar na een derde van het boek gaat het weer meer leven, worden de overpeinzingen van renate rubinstein boeiender en ging ik mij weer interesseren voor het boek. het is erg verouderd, maar tegelijk is het een boek dat altijd actueel blijft. zoveel mensen blijven niet bij één levenspartner. de tegenstelling in het boek is natuurlijk dat renate zelf eerst pijnlijk ondervond hoe het is als je huwelijk kapot gaat door een ander. vervolgens is zijzelf die ander en probeert ze het huwelijk niet kapot te laten gaan. maar wie hou je dan voor de gek? alles vormt je, dus heb je een ander, dan wordt je vervormd voor je huwelijkspartner.
ze zeggen van pubers dat ze moeite hebben met keuzes maken omdat hun hersenen nog niet goed ingesteld zijn, maar ik vraag me af in hoeverre wij als volwassenen daar anders in zijn. wie houden we voor de gek. hoe vaak ook proberen wij geen keuzes te maken en alles maar te laten voortsudderen op de golven van het leven, ervan uitgaande dat de beslissing voor ons genomen gaat worden.

artikel uit 1998 in de groene amsterdammer over boeken zoals dit

recensie over dit boek in de geschiedenis geplaatst

over renate rubinstein


Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...