Doorgaan naar hoofdcontent

boekenlijsten, joepie!

natuurlijk willen we graag dat leerlingen zo over het samenstellen van hun boekenlijsten denken; maar helaas, het is zuchten en kreunen ten top. en waarom?
over dit onderwerp werd in januari in de kranten een kleine discussie gevoerd. moet je andere boeken op de lijst laten zetten of niet. zijn de lijsten dodend voor de leeslust?
nu ben ik een grote positivist, dus ook hier zie ik meer mogelijkheden dan obstakels. ik moet bekennen dat ik zelf ook lange tijd een broertje dood had aan nederlandse literatuur voor volwassenen. heerlijk al die ongecompliceerde, positieve en humoristische jeugdliteratuur. ik ging met mijn kinderen mee en las wat zij lazen. maar nu zij toe zijn aan de boekenlijst, moet ik toch ook weer eens wat anders lezen. en na de eerste moeizame lezingen, lukt het me om ook die nederlandse volwassen literatuur weer te waarderen.
ook jongeren zullen deze fase doorlopen. de één wat moeizamer dan de andere. het echte leven klopt aan hun deur en de boeken maken hun leefwereld alvast wat groter. en ze leren andere schrijfwijzen kennen en misschien waarderen. ze groeien in hun kennis van de wereld, van de literatuur, van de stijlfiguren.
met een beetje zoeken kun je je lijst vol zetten met boeken die bij jouw leefwereld aansluiten. houd de nieuwe boeken in de gaten, kijk welke boeken genomineerd worden voor prijzen, vraag aan mensen in je omgeving om tips, google op thema's naar jouw hart.
er wordt echt heel veel geschreven en er is heel veel geschreven. wees ervan overtuigd dat jouw smaak daar absoluut bij te vinden is.
boekenlijsten, joepie!

http://www.lezenvoordelijst.nl/

http://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst

literatuurlijst nederlands vmbo in pdf

literatuurlijst nederlands havo/vwo in pdf

Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...