Doorgaan naar hoofdcontent

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover.

grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert.
ok. dat is heel saai.

taalcanon over grammaticaonderwijs
mmm. interessant en bruikbaar.

goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten.

een ander goed idee: taalkundige ton hendrix en h. hulshof zeggen juist dat je taal moet oefenen door het ook over taal te hebben. dus niet een filmpje over bonbon maken nemen, maar een filmpje over taal. dan werken leerlingen met taal terwijl ze ook nog over taal nadenken. dubbel effectief. geen spreekbeurten over van alles en nog wat meer, maar spreekbeurten over taalkundige onderwerpen dus, gebarentaal, herkomst van woorden, dialecten. je zou het kunnen vergelijken met de lessen klassieke cultuur die je bij latijn en grieks krijgt.

en misschien wel mijn meest favoriete idee: neem een gedicht of fragment uit een boek en ga aan de slag met de grammatica aan de hand van de teksten. welke zelfstandige naamwoorden zijn er, zoek de lidwoorden, bijwoorden, zet het gedicht in een andere tijd. leuk!!!

Veel voorkomende argumenten voor het kunnen ontleden en woordbenoemen zijn:

  • leerlingen verwerven inzicht in de structuur van de Nederlandse taal 
  • het bevordert de taalvaardigheid, met name schrijven en spellen 
  • leerlingen ontwikkelen meer stijlbesef 
  • het bevordert het logisch en/of abstract denken 
  • het helpt bij het leren van een vreemde taal
  • het is belangrijk voor de culturele ontwikkeling.
kun je je leerlingen vertellen, maar daar raken ze vast niet opgewonden van.


Waarom is grammatica belangrijk?
De samenleving hecht veel belang aan grammaticaal correcte zinnen, vooral in opleidingen en werksituaties. Leerlingen moeten leren dat goed formuleren belangrijk is en ook wanneer foutloos formuleren een must is: in (sollicitatie)brieven, in toetsen, verslagen, werkstukken, op je eindexamen, op een PowerPoint presentatie, in alle teksten die gepubliceerd worden of op een andere manier naar buiten gaan.
tja. ook al zo ontzettend waar, maar wie boeit het. maar laat ze inderdaad maar eens foute voorbeelden zien van die producten en vraag ze dan nog eens of ze het niet goed willen leren.

leuke post op facebook, wel in een besloten groep van docenten nederlands, over het nut van het vak nederlands.

en natuurlijk is het filmpje van arnoud kuijpers onontbeerlijk bij dit onderwerp

Reacties

Populaire posts van deze blog

sleedoorn door kevin sands

deze man kan zo boeiend schrijven. twee delen van de sleedoorn-trilogie heb ik nu geluisterd en ik kan niet wachten tot ik het derde deel kan lezen. heerlijke historische spanning, met codes, geheime boodschappen, feitjes en weetjes en humor. een dodelijke combinatie dus, die je langer laat lezen in bed dan je plan was en die je toch nog even laat lezen, terwijl je eigenlijk moet studeren. het verhaal speelt zich af in londen, maar de schrijver is een canadees, een canadese onderzoeker nog wel. dat laat zich raden door de gedetailleerde kennis over gangbare geneesmiddelen in de 17e eeuw. het verhaal draait namelijk om een apotheek, de sleedoorn. deze trilogie is het debuut van kevin sands en leverde hem een lange rij prijzen op. naar de boekenwebsite van kevin sands een recensie op chicklit.nl een recensie op coolesuggesties.nl

oorlog zonder vrienden

oorlog zonder vrienden, een beroemd boek van evert hartman. het boek geeft een indrukwekkende visie op de oorlog, door een nsb-jongen als hoofdpersonage te gebruiken. het moet niet gemakkelijk zijn geweest voor de nsb families waarin natuurlijk vaak lang niet iedereen zo fanatiek was. zo gaat dat in gezinnen. maar de haat en de afschuw waarmee je dan omringt wordt is natuurlijk niet stimulerend om je anders te gaan gedragen. eerder vind je dan de andere kant met recht rotzakken en word je zelf fanatieker. daar moeten we dus voor opletten. we zien de mensen aan de andere kant misschien wel te vaak als vijanden terwijl we eerder verdraagzaam moeten zijn zonder daar zelf de dupe van te worden. het grappige is dat ik wat eerder al 'de verschrikkelijke schooljuffrouw' van dolf verroen las, een lekker radicaal boek met veel zwarte humor voor kinderen. en eigenlijk zegt dat boek hetzelfde en laat het gelijk de juiste houding zien. de schooljuffrouw wordt de vijand waartegen zeker ve...

het levende labyrint van nathalie koch

het levende labyrint is het tweede deel van de-verborgen-universiteittrilogie.  het boek kwam heel traag op gang om daarna des te fascinerender te worden. ik vond het in de eerst helft van het boek ook moeilijker om me te identificeren met de hoofdpersoon. wel gaf het me te denken over het waarom en uiteindelijk is het misschien wel zo goed om eens niet zo hard in het verhaal meegesleept te worden. vaak scherpt het je zintuigen voor de omgeving en de diepere gedachten. nog steeds is de rode draad in het boek, de zoektocht naar de waarheid en of deze moet zegevieren of niet. alexa is in de spagaat van de werkelijkheid terecht gekomen doordat ze maga is. in dit deel vindt ze die waarheid ook in gebeurtenissen waarbij mensen gekwetst raken door de waarheid. ik kijk ernaar uit om het derde deel te lezen. het blijft een fascinerend verhaal die me stiekem doet dromen over diepere lagen in de werkelijkheid. recensies op goodreads.com een recensie op deleesfabriek.nl