Doorgaan naar hoofdcontent

lezen, gewoon doen!

wat zo leuk is aan boeken lezen en erover praten is dat je de boeken beter en kritischer gaat lezen, maar vooral ook dat je leert uitdrukken wat je denkt, voelt en ervaart. dit kun je natuurlijk ook oefenen bij het luisteren van muziek, bij het bekijken van kunst of bij het bespreken van je favoriete games. maar we zullen altijd veel blijven lezen, je berichtjes op je telefoon, het nieuws, de ondertiteling bij je favoriete serie, de gebruiksaanwijzing van de nieuwste game of gameconsole, het recept dat je gaat maken voor je vrienden en natuurlijk de studieboeken die je wilt lezen voor de vakken die je interesseren. dan is het natuurlijk heel fijn en goed om vooral ook lezen te blijven
oefenen.
en doe je dat lezen dus meer, kritischer en aandachtiger, dan leer je zo jezelf, de wereld waarin je leeft en de anderen waarmee je over de teksten praat beter kennen. het geeft dus diepte aan de snelle wereld van nu.

ga eens na wat je op een dag allemaal leest, zelfs als je dyslectisch bent, of helemaal niet van lezen houdt en bedenk dat oefening kunst baart. dus lees je meer, dan wordt het leuker en gemakkelijker en gaat het ook veel beter. ben je echt geen lezer, bedenk dan dat er ook heel veel strips zijn waarin je heerlijk kunt lezen. zelfs bekende boeken worden 'verstript'. misschien kom je van strips lezen, vanzelf verder, misschien wordt je een ervaren striplezer, die alle variaties kent, van bommel-strips, suske-en-wiskestrips tot dick matema's 'de avonden', van manga tot westerns, van donald duck tot wetenschappelijke beeldromans zoals logicomix.

Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...