Doorgaan naar hoofdcontent

oorlog zonder vrienden

oorlog zonder vrienden, een beroemd boek van evert hartman. het boek geeft een indrukwekkende visie op de oorlog, door een nsb-jongen als hoofdpersonage te gebruiken. het moet niet gemakkelijk zijn geweest voor de nsb families waarin natuurlijk vaak lang niet iedereen zo fanatiek was. zo gaat dat in gezinnen. maar de haat en de afschuw waarmee je dan omringt wordt is natuurlijk niet stimulerend om je anders te gaan gedragen. eerder vind je dan de andere kant met recht rotzakken en word je zelf fanatieker. daar moeten we dus voor opletten. we zien de mensen aan de andere kant misschien wel te vaak als vijanden terwijl we eerder verdraagzaam moeten zijn zonder daar zelf de dupe van te worden.

het grappige is dat ik wat eerder al 'de verschrikkelijke schooljuffrouw' van dolf verroen las, een lekker radicaal boek met veel zwarte humor voor kinderen. en eigenlijk zegt dat boek hetzelfde en laat het gelijk de juiste houding zien. de schooljuffrouw wordt de vijand waartegen zeker verzet moet worden gepleegd, maar vervolgens mag ze toch gewoon mee op expeditie naar het gebied dat haar zo trekt, hoewel ze nog steeds dezelfde is gebleven. het mooie van het boek is dat daar dan gelijk de oplossing te vinden is voor een zo moeilijk en onaardig persoon. maar ik voelde het wel toen ik het boek las. het is een kunst, verdraagzaam zijn tegen hen die in jouw ogen onrecht doen.

https://www.goodreads.com/
http://www.jufinger.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...