Doorgaan naar hoofdcontent

asielzoekers? ja.

Wie twijfelt of asielzoekers opgevangen moeten worden of wie zeker weet dat dat niet moet gebeuren, moet nodig eens een heerlijk boek lezen. Wat dacht je van "Het dagboek van Anne Frank" of iets minder dramatisch en erg leerzaam "Kinderen van Amsterdam"van Jan Paul Schutten, bekroond met de Gouden Griffel van 2008. In deze boeken leer je over moeilijke omstandigheden, afhankelijkheid van anderen en de menging van volkeren door alle tijden heen. Wie van ons kan nu zeggen dat hij echte Nederlander is. Door alle tijden heen zijn mensen van bedreigd plekken naar veilige plekken getrokken, dan dan natuurlijk bij voorkeur naar plekken waar ook financieel vooruitzicht is voor ze. Zo vestigden vluchtelingen zich altijd graag in de grote stad Amsterdam.

We moeten alleen de vluchtelingen helpen zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te zijn. En we moeten niet zo bang zijn. Angst is een hele slecht drijfveer. Angst is gezond om voorzichtigheid te bewerkstelligen, maar het moet niet ons leven leiden.

Ik hoop zo dat we als Nederlanders gewoon vriendelijk en verdraagzaam kunnen blijven, want we hebben het zo goed. We hebben zoveel en kunnen best wat delen. En uiteindelijk levert het ook meerwaarde op. We worden breder, veelzijdiger, multicultureler ...

En wie deze stroom dan echt niet leuk vindt, die gaat maar zelf een ander veilig plekje zoeken om voort te zetten wat hij of zij hier heeft opgebouwd. Kies dan vooral geen economisch gunstige plek, want dat trekt nu of over 5 jaar vluchtelingen aan en geeft weer ergernis en hoge bloeddruk.

HAAT EN NIJD IS ZONDE VAN JE TIJD.


Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...