Doorgaan naar hoofdcontent

doctrine

doctrine = leer, leerstelling
latijn: doctrina = onderwijs, opleiding, leer

ooit hing ik de christelijke leer aan vanuit mijn protestantse opvoeding. een van de boekjes die daarvan resteren is 'het geheim van de doomahj' door gerbrand fenijn. ik heb het herlezen. en als je het herleest vanuit een niet christelijke visie bevat het nog steeds een wijze levensles. namelijk dat leiders ook maar mensen zijn, vaak door macht gedreven en dat het goed is om een eigen visie op het leven te hebben die niet mag worden onderdrukt door een leider (zolang natuurlijk anderen niet lijden onder jouw visie). want wat is de bijbel eigenlijk meer dan een leidraad voor gedrag in verschillende situaties waarin we het zelf niet weten. weet je het zelf wel, dan heb je je eigen doctrine. de leer in de harry potter boeken bijvoorbeeld kun je de kracht en macht van liefde noemen.

mocht je veel behoefte hebben aan een leidraad in het leven maar huiver je voor de vele doctrines en het geweld waar veel mensen die ook weer voor gebruiken, dan kun je misschien eens wat leerstellingen die je tegenkomt en je aanspreken, opschrijven om je in moeilijke tijden te helpen met de zin van het leven.
als je dan negatief in het leven staat, dan lees je de liefdesdoctrine of de humordoctrine van roald dahl boeken en voel je de stress en irritatie van je afvallen.

dus nu ga ik niet woedend de bouwvakkers naast me te lijf omdat ze een continue sigarettenlucht verspreiden, een enorme herrie maken en niet opletten op eigendommen van anderen. nee nu lach ik om de banaliteit van het leven, zet vrolijke muziek aan, typ een stukje en kijk vooruit naar de rust waar ik over een paar weken weer extra van zal genieten.toch??

Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...