Doorgaan naar hoofdcontent

oefen bij het post commotioneel syndroom

ik had nog nooit gehoord van het post commotioneel syndroom (pcs), tot mijn zoon voor de vierde keer een lichte hersenschudding had en al twee keer voor drie maanden thuis was geweest met erge pijn en hoofdpijn.
je kunt je voorstellen dat we wanhopig waren bij de vierde keer en gelukkig gaf de huisarts zijn ziekte deze keer een nieuwe naam en ik kon op internet gaan zoeken naar een behandeling voor het post commotioneel syndroom.
omdat rust (de eerste periode van drie maanden) niet snel werkte, en rust gecombineerd met een pijnstillerschema (de tweede periode) ook niet veel opleverde en ik nu las dat oefeningen en beweging niet kon schaden (onze grote angst), besloten we voor fysiotherapie (na goedkeuring van de huisarts).
ik koos voor oefentherapie (cesar en mensendieck) omdat zij ook pijntherapie geven.
de fysiotherapeut gaf een schema van rust, oefening en gewoon doen wat hij leuk vind, behalve rusten, om de nekspieren te ontspannen en verstevigen.

en wat waren we blij dat hij na een paar weken in plaats van een paar maanden, weer blij en bijna pijnloos was.

een theorie achter deze therapie is dat menselijke cellen niet regenereren in rust. hetzelfde geldt ook voor andere ziekten zoals bijvoorbeeld artrose. ons lichaam heeft beweging nodig voor herstel.

maar waarom het ook werkte, ik wil in elk geval bekendheid aan deze behandeling geven omdat er nog zo weinig bekend is over behandeling van pcs.


Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...