Doorgaan naar hoofdcontent

kunst ?!

ik ben een behoorlijk nuchter persoon, gevoelig, maar nuchter. waarom hoort daar dan toch een belangstelling en gevoelens bij voor mooie ontwerpen, literatuur en kunst. ik vind geld niet belangrijk alleen nuttig tot op zekere hoogte, draag het liefst afgeragde spijkerbroeken, al vele malen versteld, maar waarom zijn mooie dingen dan wel belangrijk voor me. tijd voor onderzoek.

waarom bestaat kunst op de school of art

het filmpje van de school of art wijst op vijf belangrijke elementen van kunst.
  • kunst geeft hoop in een tijd van mindere dingen als oorlog, lelijkheid, verdriet ...
  • kunst leert ons dat pijn en verdriet voelen gewoon is. we worden niet gek, we voelen wat iedereen wel eens voelt, maar verborgen houdt, behalve in kunst en literatuur.
  • kunst brengt balans in ons leven. het compenseert gevoelens waaraan het ons ontbreekt.
  • kunst helpt ons waarderen wat goed en mooi is. het zet schijnwerpers op dingen die het waard zijn gezien te worden. (zelf leggen we ook mooie momenten vast op foto.)
  • kunst is ook propaganda, zet ons aan het denken over de maatschappij.
van nrc.nl

ok. dat zijn genoeg redenen om van mooie dingen, kunst en literatuur te houden toch?
kunst is er altijd geweest. het is onlosmakelijk met de mens verbonden. waarom maakten de mensen in tijden dat er nog geen kunstcritici en kopers waren, al mooie schilderingen, tekeningen, beeldhouwwerken en objecten?
kunst traint de hersenen, vooral muziek heeft dat in zich. het vergroot ons associatievermogen, onze verbeeldingskracht en ons abstractievermogen. fantastisch.

er wordt al heel lang over kunst, schoonheid en esthetiek geschreven. Friedrich von Schiller bijvoorbeeld schreef er in 1794 deze brieven over: "Letters upon the Aesthetic Education of Man" by Friedrich von Schiller. de brieven bevatten overpeinzingen over de verbeeldingskracht, het natuurlijke karakter van de mens, de morele vrijheid.

en in deze tijd wordt er natuurlijk veel over gesproken in tedtalks. een mooi overzicht vind je in deze blog van marca van den broek.

laat je inspireren en geniet van mooie dingen, schoonheid en kunst, want het is niet elitair maar een essentie van het leven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

dit is mijn dag van aidan chambers

veel gelezen over aidan chambers. de verhalenbundel dit is mijn dag is het eerste boek dat ik ook echt van hem lees. het is heel anders dan ik dacht. het zijn best sombere verhalen over het algemeen met een spatje humor erin, maar vooral veel realisme. de dialogen zijn leuk, de verhalen zijn fascinerend, maar om nu te zeggen dat ik uitkijk naar nog een boek, nee. ik ben nooit een echte realistische verhalenfan geweest. dan geef ik de voorkeur aan het bizarre van horowitz. maar ik ga zeker nog een ander boek proberen. wie weet verander ik nog van gedachten. een recensie op leesfeest.nl

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bi...

grammatica. waarom?!

de eeuwige zucht van de leerling, waarom grammatica. wat overdenkingen en theorie hierover. grammaticaonderwijs heeft als basisdoelstelling een termen- en begrippenapparaat aan leerlingen mee te geven zodat ze over taal en taalkunde kunnen praten en zodat ze inzicht hebben in taalstructuur, nodig om vreemde talen te leren. maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat door grammaticaonderwijs de taal en het taalgebruik verbetert. ok. dat is heel saai. taalcanon over grammaticaonderwijs mmm. interessant en bruikbaar. goed idee: een aanbeveling van taalkundige jannemieke van de gein is om leerlingen zinnen te laten bouwen en ze daarbij de woordsoorten te leren. leuk idee. neem een filmpje van bonbon maken. laat ze aantekeningen maken en schrijf er vervolgens klassikaal, als voorbeeld, een verhaaltje over. bouw de zinnen op met steeds meer woordsoorten. het logische en stapsgewijze denken dat nodig is bij taalgebruik wordt zo met de paplepel ingegoten. een ander goed idee: taalkun...